グループの賃貸住宅物件管理を行う株式会社ミニテック

Minitech corporation, which manages rental housing properties for the minimini Group.

退去時の流れ

Process for Moving Out

退去時の流れ

退去までの流れをご紹介します。
分からないことは、ミニミニ・ミニテックのスタッフまでお気軽にお尋ねください。

退去時の流れ 退去時の流れ

1ミニテック退去申請フォームより申請

退去をされる方は退去1ヶ月前までに、下記「退去申請フォーム」よりご登録ください。
お電話での退去受付は行っていません、「退去申請フォーム」より退去申請を行っていただきますよう、予めご了承ください。
>退去申請フォーム

>ミニテック店舗一覧

  • 個人契約の場合、退去申請フォームからの申請後、「入居者様専用マイページ」から退去申請をしていただくことにより、「入居者様専用マイページ」にて退去受付が完了いたします。
  • 法人契約の場合、退去申請フォームからの申請にて退去受付を完了いたします。
  • 個人契約の場合、退去連絡時に物件名・号室・入居者名・連絡先・退去予定日・書類送付先を確認させていただきます。
  • 法人契約の場合、退去連絡時に物件名・号室・入居者名・連絡先・退去予定日・法人担当者の方の名前・会社の連絡先・書類送付先を確認させていただきます。
    ご入居者様からの退去受付は出来かねます。必ず法人担当の方からの連絡をお願いします。
  • 物件によっては退去連絡を入れる日数が異なる場合もありますので、賃貸借契約書の条項をご確認ください。
  • 次のお部屋もミニテック管理物件に入居される方へ特典がございます。
    >ミニテック管理物件内で引越しをされる方へ
  • カギ返却の際、郵送にて対応することも可能な物件もあります。その場合は、退去受付センターより「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」をご案内させていただきます。

2解約通知書を送付する

  • 「入居者様専用マイページ」から申請された方は、「入居者様専用マイページ」から解約通知書、故意過失による破損・汚損申告書の返信を行うことが出来ますので、「入居者様専用マイページ」からお手続きしてください。
  • 受付センターより入居者様宛に解約通知書、故意過失による破損・汚損申告書(希望宛先)をお送りいたします。ご記入の上、退去の2週間前までに受付センターへご返送ください。(遅れる場合については、受付センターへご連絡をお願いいたします。フリーダイヤル 0800-222-3209)

3鍵の返却

解約通知書の受領後に「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」を郵送させて頂きます。
鍵返却手順
最初に「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」裏面に予め必要事項を記入してください。

  • お部屋に賃借人様のお荷物、お忘れ物がない事を確認してください。
  • 外に出て、玄関の鍵を閉めてください。
  • 鍵を閉めたら、ご契約時に受け取ったすべての鍵を、「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」に入れてください。
  • 「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」に、必要事項が記入されている事を確認してください。
  • 「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」はしっかりと封をして、郵便ポストに投函してください。
これで鍵返却は完了です。

郵送される際は、「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」の封筒裏面に必要事項の記入(ご署名)がお忘れでないか確認してください。消印日をもって明渡し日とさせていただきます。

鍵の返却をもって、賃貸借契約の解約が成立します。ご退去されても「鍵返却用封筒(黄色い封筒)」の提出がなされませんと提出されるまでの期間、賃料をお支払い頂くことになります。

退去されたお部屋には残置物を残さないようにお願いします。残置物があった場合、別途処分費用が発生します。

Process for Moving Out

This guide covers the process for moving out
If you have any questions, please feel free to ask a minimini or minitech staff member.

退去時の流れ 退去時の流れ

1Apply using the minitech Moving Out Application Form

If you wish to move out, please register using the "Moving Out Application Form" below at least one month prior to moving out.
Please note that we do not accept moving out notifications by phone. Please apply to move out using the "Moving Out Application Form."
>Moving Out Application Form

>List of minitech stores

  • For individual contracts, after submitting the Moving Out Application Form, please submit a moving out application from the "Dedicated Tenant MyPage" to complete your move-out notification on the "Dedicated Tenant MyPage."
  • For corporate contracts, please submit the Moving Out Application Form to complete your move-out notification.
  • For individual contracts, we will confirm the property name, room number, tenant's name, contact information, move-out date, and document mailing address at the time of move-out notification.
  • For corporate contracts, we will confirm the property name, room number, tenant's name, contact information, move-out date, corporate representative's name, company contact information, and document mailing address at the time of move-out notification.
    We cannot accept move-out notifications from tenants. Please be sure that the person in charge at your company contacts us.
  • The number of days required for the move-out notification varies depending on the property, so please check the terms of your lease contract.
  • There are special benefits for those who move into another minitech-managed property.
    >For those moving between minitech-managed properties
  • Some properties allow you to return your keys by mail. In such cases, the Move-out Reception Center will provide you with a "Key Return Envelope" (yellow envelope).

2Send the Cancellation Notification

  • If you applied through the "Dedicated Tenant MyPage," you can submit the Cancellation Notice and the Report of Stains and Damage Caused by Intentional or Negligent Acts through the "Dedicated Tenant MyPage," so please complete the procedures from the "Dedicated Tenant MyPage."
  • The Reception Center will send the tenant the Cancellation Notification and the Report of Stains and Damage Caused by Intentional or Negligent Acts (to the specified address). Please fill out the forms and return them to the Reception Center at least two weeks prior to moving out. (If you cannot return the form by the deadline, please contact the Reception Center at 0800-222-3209 (toll-free).)

3Key return

After receiving the Cancellation Notification, we will send you a "Key Return Envelope" (yellow envelope) by mail.
Key return procedure
First, fill out the necessary information on the back of the "Key Return Envelope" (yellow envelope).

(1) Confirm that the lessee has not left or forgotten any personal items in the room.
(2) Exit the room and lock the front door.
(3) After locking the door, place all keys received during contracting in the "Key Return Envelope" (yellow envelope).
(4) Double check for any omissions on the "Key Return Envelope" (yellow envelope).
(5) Seal the "Key Return Envelope" (yellow envelope) securely and deposit it in the mailbox.

This completes the key return process.

*When mailing, please double-check that the necessary information (including your signature) is filled out on the back of the "Key Return Envelope" (yellow envelope). The date of the postmark will be considered the date of handover.

*The termination of the lease contract will be effective upon the return of the keys. If you move out without submitting the "Key Return Envelope" (yellow envelope), you will be required to pay rent until it is submitted.

*Please ensure that no items are left behind in the room. If any items are left behind, you will be charged a separate disposal fee.