グループの賃貸住宅物件管理を行う株式会社ミニテック

Minitech corporation, which manages rental housing properties for the minimini Group.

契約更新の流れ

Process for Renewing Contract

契約期間は2年間です。例えば2017年7月1日に契約開始の場合、2019年6月30日に1回目の契約更新が行われます。契約の更新には更新事務手数料*1・更新料*2が必要になりますので、それぞれ下記の流れで手続きを行ってください。また、定期借家契約の場合は契約更新はございません。

1 愛知・三重・岐阜・静岡(一部)に適用されます。

2 東京・神奈川・千葉・埼玉・栃木・群馬・宮城・静岡(一部)に適用されます。

更新事務手数料について

愛知・三重・岐阜・静岡に適用されます。

2~3ヶ月前

ミニテックより契約者様へ「契約更新のご案内」や更新事務手数料の請求書を送付させていただきます。連帯保証人様がいる場合は「契約更新のご案内」を送付させていただきます。契約更新前に引越しや退去予定、または連帯保証人様の住所変更があった場合は、速やかにミニテック受付センターへご連絡ください。退去連絡がなければ、「契約更新のご案内」記載の新契約期間で更新されるものとします。
ミニテック受付センター フリーダイヤル0800-222-3209

1~2ヶ月前

契約内容に変更等がある契約者様へは、更新用賃貸借契約書を送付させていただく場合があります。

1ヶ月前

送付させていただいた書面の支払方法で更新事務手数料をお支払いいただきます。
契約期間満了日の翌日から「契約更新のご案内」記載の新契約期間で更新されます。

更新料について

東京・神奈川・千葉・埼玉・栃木・群馬・宮城・静岡(一部)に適用されます。

2ヶ月前

2024年1月更新を迎えるご契約者様より契約更新2か月前に『契約更新のご案内 兼 通知書』を契約者様へ郵送させていただきますので内容をご確認ください


契約内容に変更がない(家賃・保証人等に変更がない場合)

『契約更新のご案内 兼 通知書』書面にて更新とさせていただきます。


契約内容に変更がある(家賃・保証人等に変更がある場合)

更新書類(更新合意書、身上書など)を契約者様へ郵送させていただきます。

更新書類は、契約者様のご署名・ご捺印のうえ契約期間満了日の2週間前を目途にご返送ください。

・更新料は期日までにお支払いください。


手続き完了後

契約者様よりご返送いただいた更新合意書に家主様のご署名・ご捺印をいただき、ミニテック管理担当店より契約者様へ1通返却させていただきます。
「更新合意書」は大切に保管してください。


《よくあるお問い合わせ》

東京・神奈川・千葉・埼玉・栃木・群馬・宮城エリア

Q1 更新合意書の記載内容に相違がある場合は、どうしたら良いですか?

A1 お手数ですが、管理担当店舗(お住まいの各拠点)にご相談ください。


Q2 身上書は変更がなければ、提出する必要ないと案内がありましたが、良いのですか?

A2 はい、前回とお変わりなければ「提出不要」です。


Q3 賃貸借契約を解約したい場合はどうしたら良いですか?

A3 お手数ですが、管理担当店舗(お住まいの各拠点)にご連絡ください。


Q4 提出期限を過ぎてしまいました。

A4 できるかぎりお早目にご返送ください。

The contract term is two years. For example, if your contract started on July 1, 2017, the first renewal would take place on June 30, 2019. Renewing your contract requires the payment of a renewal administration fee*1 and a renewal fee*2, so please follow the procedures for each below. In the case of a fixed-term lease contract, there is no contract renewal.

*1 Applicable in Aichi, Mie, Gifu, and Shizuoka (in some areas).

*2 Applicable in Tokyo, Kanagawa, Chiba, Saitama, Tochigi, Gunma, Miyagi, and Shizuoka (in some areas).

About Renewal Administration Fee

*Applicable in Aichi, Mie, Gifu, and Shizuoka (in some areas)

2-3 months prior

Minitech will send a “Contract Renewal Information” and an invoice for the renewal administration fee to the contract holder. If there is a joint guarantor, they will also be sent a “Contract Renewal Information.” If you plan to move out before your contract renewal, or if your joint guarantor changes their address, please contact the minitech Reception Center as soon as possible. If there is no contact about moving out, the contract will be renewed at the new contract term stated in the “Contract Renewal Information.
Minitech Reception Center: 0800-222-3209(toll free)

1-2 months prior

A renewal lease contract may be sent to the contract holder if there are changes to the contract.

1 month prior

The renewal administration fee must be paid according to the payment method described in the document sent out to you.
The contract will be renewed at the new contract term stated in the “Contract Renewal Information” from the day after the expiration date of the current contract term.

About Renewal Fee

*Applicable in Tokyo, Kanagawa, Chiba, Saitama, Tochigi, Gunma, Miyagi, and Shizuoka (in some areas).

2 months prior

For those with contracts renewing in January 2024 or later, minitech will send a “Contract Renewal Information and Notification” to the contract holder two months before the contract renewal, so please check the content.


If there are no changes to the contract (no changes to rent, guarantor, etc.)

The contract will be renewed as written in the “Contract Renewal Information and Notification.


If there are changes to the contract (changes to rent, guarantor, etc.)

We will send renewal documents (renewal agreement, personal information form, etc.) to the contract holder.

Renewal documents must be signed and stamped by the contract holder and returned approximately two weeks prior to the expiration date of the contract term.

・The renewal fee must be paid by the due date.


After the procedure is complete

the “Renewal Agreement” returned by the contract holder, the local minitech management office will return one copy to the contract holder.ただき、ミニテック管理担当店より契約者様へ1通返却させていただきます。
Please keep the “Renewal Agreement” in a safe place.


Tokyo, Kanagawa, Chiba, Saitama, Tochigi, Gunma, Miyagi area

Q1  What should I do if there is a discrepancy in the information in the “Renewal Agreement”?

A1 Please consult with your local management office (in the area where you live).


Q2 I was told that I do not need to submit a personal information form if there are no changes. Is that correct?

A2 Yes, there is no need to submit a personal information form if there have been no changes.


Q3 What should I do if I want to cancel the lease contract?

A3 Please contact your local management office (in the area where you live).


Q4  I missed the submission deadline.

A4 Please return the documents as soon as possible.